

Nya tunnelbanan delprojekt Söder
Region Stockholm har uppdraget att bygga den nya tunnelbanan. Med denna utbyggnad samt nya bostäder, vilket är kommunens ansvar, kan vi erbjuda hem till över 300 000 människor.
Bjerking har i uppdrag att mäta vibrationer och buller i närliggande byggnader, anläggningar och konstruktioner för att skydda utrustning och öka säkerheten under detta omfattande byggnadsarbete för nya tunnelbanan delprojekt Söder.
Samarbete och ansvar
För att kunna genomföra ett sådant här jätteprojekt behövs ett mycket nära samarbete. Staten, Region Stockholm, Järfälla kommun, Nacka kommun, Solna stad och Stockholm stad bekostar denna viktiga utbyggnad gemensamt. Region Stockholm, Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT) är de som ansvarar för att bygga ut den nya tunnelbanan.
Utformning
Den nya utformningen innebär bland annat sprängning av nya bergtunnlar från Kungsträdgården, under Saltsjön via Blasieholmen och Skeppsholmen, och vidare under Södermalm med station Sofia i Stigbergsparken som första station. Totalt ska sex helt nya stationer anläggas och station Sofia förläggs 100 meter under marknivå. Söder om station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll, där den ena linjen går vidare mot Söderort med nya stationer vid Globen/Slakthusområdet och den andra linjen går mot mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka. Byggtiden är tio år med planerad trafikstart år 2030.

Bildkälla: Stockholms stad
Känsliga byggnader
Sprängningsarbeten för de nya bergtunnlarna kommer i många fall ske i nära anslutning till eller direkt under kulturklassade byggnader eller andra känsliga anläggningar. I området kring Blaiseholmen och Skeppsholmen finns några av Stockholms känsligaste byggnader och verksamheter, som bland annat Nationalmuseum, Grand Hotel och Moderna museet. Under Södermalm finns flera kyrkor såsom Sofia kyrka i nära anslutning till arbetena. Under mark i centrala Stockholm finns även flera känsliga ledningstunnlar och bergrum.


Vibrations- och bullermätningar
Bjerking ansvarar för de mycket omfattande vibrationsmätningar som utförs i byggnader, anläggningar och övriga konstruktioner i närheten av arbetsområdet. Hos verksamheter med känslig utrustning, exempelvis datahallar, utförs accelerationsmätning för att skydda utrustningen.
Vi utför bullermätningar av både luftburet buller från arbeten ovan jord samt stomljud i byggnader från arbete i tunnlarna. I de mest känsliga byggnaderna, där värdefulla konstföremål finns, utför vi även utökad mätning av sprickvidd, luftfuktighet och temperatur samt triaxiell accelerationsmätning. Alla mätningar övervakas av projektets olika aktörer i vårt webbaserade mätsystem Sigicom INFRA Net där tunnlarnas framdrift kan följas och nödvändiga analyser utföras bland annat av kringliggande byggnaders undergrunder för att hjälpa projektet effektivisera tunneldrivningen med så hög säkerhet som möjligt.
Bjerkings uppdrag vad gäller vibrations- och bullermätningar startade i maj 2019 och planeras pågå i cirka tio år.
Beställare: SL Nya Tunnelbanan AB - Förvaltning för utbyggd tunnelbana (FUT).
Kontakt
-
Michel Ehn
Teamledare Riskanalys och Mätning Stockholm 010-211 85 41michel.ehn@bjerking.se
-
Kalle Ekbladh
Enhetschef Stockholm 010-211 84 29kalle.ekbladh@bjerking.se
-
Mikael Madeon
Teknikansvarig Seniorkonsult Uppsala 010-211 81 45mikael.madeon@bjerking.se