Bjerking logotyp

Välkommen till Bjerking!


Här i vår varumärkesguide hittar du allt det som gör oss till Bjerking. Guiden tar avstamp i vår varumärkesplattform som förklarar vilka vi är, vad vi vill uppnå och sätter riktningen för oss i allt vi gör.

Du får också tillgång till vår visuella identitet och grunden till vår kommunikation, så vi gemensamt kan säkerställa ett starkt och enhetligt varumärke.

Varumärket


Vårt syfte

Syftet beskriver varför vi existerar, det som får oss att gå till jobbet varje dag och visar vad vi tror på i ett större perspektiv.

Det hjälper oss att lyfta blicken och tänka stort och långsiktigt.

Framåt tillsammans.
med omtanke.

Vårt manifest

Utan reflektion, ingen utveckling och väg framåt. Lika sant igår som idag och i morgon. Det sporrar oss på Bjerking att göra varje dag lite bättre.

Med omtanke som ledstjärna skapar vi lösningar för en bättre morgondag. Så att kollektivtrafiken flyter bättre, sjukvården blir tryggare och utvecklingen av nya bostäder passar plånboken och de mänskliga behoven.

 


Som Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag tror vi på personligtengagemang och kraften i att vara smarta tillsammans. Att bygga vidare på det som fungerar och tänka nytt med innovation och framtidsperspektiv.

Genom att utmana och bjuda in till dialog och samarbete tar vi steget mot en framtid som är hållbar och hälsosam. Eller som vi uttrycker oss i en kärnfull tanke:

Framåt tillsammans. Med omtanke.

Vår vision

Tanken med visionen är att den ska vara motiverande och inspirerande och klargöra vad vi vill uppnå, den behöver vara realistisk och knyta an till affärsmålen.

Den ska också fungera som en riktlinje för att agera i enlighet med vårt syfte.

Det bästa samarbetsklimatet
för hållbara lösningar.

Vi är engagerade, flexibla och bidrar alltid aktivt till att skapa de bästa förutsättningarna för att arbeta tillsammans, både internt och externt. Det är så vi når de hållbara lösningarna.

Vårt kundlöfte

Kundlöftet beskriver vad vi lovar kunden, vad vi erbjuder och vilket värde det skapar. Det ska vara tydligt, relevant och inspirerande.

Även om det primärt är riktat till kund så ska det också upplevas relevant för partners och medarbetare.

Alltid nära i tanke och handling.

Nära - Samarbete, lokal kunskap, flexibla, engagerade, omtanke.
Tanke/handling - Rådgivning, utförande, nytänkande, hjandlingskraft, lösningar.

Våra värderingar

Värderingar beskriver hur vi ska agera och vara för att skapa den kultur och upplevelse av oss som vi önskar.

Engagerande

Jag sätter mig in i, är lyhörd för och agerar utifrån kundens behov.

Jag bidrar med positiv energi genom att se och bekräfta både kunder och kollegor.

Handlar om vår inställning, varje medarbetares engagemang, hur vi inspirerar varandra samt skapar en stark laganda och nöjda kunder.

Nytänkande

Jag utmanar mig själv, mina kollegor och kunder för att skapa större kundvärde i våra uppdrag.

Jag delar aktivt med mig av mina idéer och erfarenheter.

Handlar om vår kreativitet och hur vi löser uppgiften.

Samverkande

Jag utvecklar mig själv och mina kollegor genom att ge och ta emot feedback.

Jag tar initiativ till samarbete så vi nyttjar företagets, kundernas och samarbetspartners samlade kompetens.

Handlar om hur vi samarbetar och kommunicerar med kunder och kollegor.

Visuell identitet

Logotyp

Bjerkings logotyp ritades redan på 1960-talet av formgivare Åke Nilsson. Sedan dess har logotypen bibehållit sin grundform med undantag för mindre ändringar. Vi behåller den klassiska logotypen, men har låtit renodla och finputsa den till en ordbild som ska fungera i alla dagens tänkbara sammanhang.

Dessutom har vi låtit ge liv åt ordbildens grundformer genom att animera logotypen, vilket mjukar upp och bidrar till en dynamisk identitet. Kontakta Bjerkings marknadsavdelning för att få tillgång till denna.

Logotypen har varit Lila under en tid men nu har den återgått till sin Svarta och Vita färg och de utgör de primära logotyperna.

Dessutom finns möjlighet att använda den i Mörk-, Mellan-, Ljus- och Vitgrå beroende på applikation och sammanhang. På så sätt kan vi variera hur påtaglig logotypen ska vara – allt ifrån kontrastrik med Svart logotyp på vit bakgrund (och vice versa) till betydligt mer diskret i exempelvis Vitgrå på Ljusgrå bakgrund. Tänk dock på att i sammanhang då vi vill vara tydlig med att Bjerking är avsändaren också ser till att jobba med hög kontrast.

När vi ska lägga logotypen direkt på en bild använder vi alltid den Vita eller Svarta varianten.

Logotypen är unik, och specialanpassad, och ska därför inte manipuleras eller användas på andra sätt än angivna i detta och kommande kapitel. Låt inte heller andra element störa inom ordbildens närhet, detta genom att ta hänsyn till dess friyta enligt nedan.

Symbol

Vår symbol utgörs i all enkelhet av logotypens första karaktär – b. I vissa fall kan det vara användbart att använda och förstärka symbolen, t.ex. i ett digitalt sammanhang som favicon eller bara som ett dekorativt element och komplement till logotypen på en t-shirt.

Symbolen bör främst användas i de fall namnet Bjerking finns utskrivet i närheten av den, alternativt då logotypen syns på ett annat ställe i applikationen.

Färger

Bjerkings färgsystem består av Grundnyanser, Vitt, Tints samt Accenter.

Grundnyanserna fungerar som, vilket namnet antyder, grundfärger i vår visuella identitet. Vitt spelar också en central roll för att skapa luft och lätthet i applikationer. Dessa nyanser kan förutom opaka användas med 80, 60 och 40% opacitet på bilder med mera.

Tints används för att skapa mjukhet i färgsystemet. Dessa färger kan t.ex. användas för att färga in plattor i en layout, men bör inte brukas i riktigt lika stor utsträckning som Grundnyanserna och Vitt. Våra Tints kan också användas med opacitet enligt Grundnyanserna.

Accenternas huvudsyfte är att skapa karaktär genom att accentuera i en layout. Dessa färger använd sparsamt men effektivt, exempelvis i rubriker då övrigt innehåll känns en smula blekt, eller då man önskar förstärka en text i en annons.

Färghierarki