Välkommen till Bjerking!
Här hittar du allt det som gör oss till Bjerking. Guiden tar avstamp i vår varumärkesplattform som förklarar vilka vi är, vad vi vill uppnå och sätter riktningen för oss i allt vi gör.
Du får också tillgång till vår visuella identitet och grunden till vår kommunikation, så vi gemensamt kan säkerställa ett starkt och enhetligt varumärke.
Varumärket
Vårt syfte
Syftet beskriver varför vi existerar, det som får oss att gå till jobbet varje dag och visar vad vi tror på i ett större perspektiv.
Det hjälper oss att lyfta blicken och tänka stort och långsiktigt.
Framåt tillsammans.
Med omtanke.
Vårt manifest
Utan reflektion, ingen utveckling och väg framåt. Lika sant igår som idag och i morgon. Det sporrar oss på Bjerking att göra varje dag lite bättre.
Med omtanke som ledstjärna skapar vi lösningar för en bättre morgondag. Så att kollektivtrafiken flyter bättre, sjukvården blir tryggare och utvecklingen av nya bostäder passar plånboken och de mänskliga behoven.
Som Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag tror vi på personligt engagemang och kraften i att vara smarta tillsammans. Att bygga vidare på det som fungerar och tänka nytt med innovation och framtidsperspektiv.
Genom att utmana och bjuda in till dialog och samarbete tar vi steget mot en framtid som är hållbar och hälsosam. Eller som vi uttrycker oss i en kärnfull tanke:
Framåt tillsammans. Med omtanke.
Vår vision
Tanken med visionen är att den ska vara motiverande och inspirerande och klargöra vad vi vill uppnå, den behöver vara realistisk och knyta an till affärsmålen.
Den ska också fungera som en riktlinje för att agera i enlighet med vårt syfte.
Vårt kundlöfte
Kundlöftet beskriver vad vi lovar kunden, vad vi erbjuder och vilket värde det skapar. Det ska vara tydligt, relevant och inspirerande.
Även om det primärt är riktat till kund så ska det också upplevas relevant för partners och medarbetare.
Våra värderingar
Värderingar beskriver hur vi ska agera och vara för att skapa den kultur och upplevelse av oss som vi önskar.
Engagerande
Jag sätter mig in i, är lyhörd för och agerar utifrån kundens behov.
Jag bidrar med positiv energi genom att se och bekräfta både kunder och kollegor.
Handlar om vår inställning, varje medarbetares engagemang, hur vi inspirerar varandra samt skapar en stark laganda och nöjda kunder.
Nytänkande
Jag utmanar mig själv, mina kollegor och kunder för att skapa större kundvärde i våra uppdrag.
Jag delar aktivt med mig av mina idéer och erfarenheter.
Handlar om vår kreativitet och hur vi löser uppgiften.
Samverkande
Jag utvecklar mig själv och mina kollegor genom att ge och ta emot feedback.
Jag tar initiativ till samarbete så vi nyttjar företagets, kundernas och samarbetspartners samlade kompetens.
Handlar om hur vi samarbetar och kommunicerar med kunder och kollegor.
Visuell identitet
Logotyp
Bjerkings logotyp ritades redan på 1960-talet av formgivare Åke Nilsson. Sedan dess har logotypen bibehållit sin grundform med undantag för mindre ändringar. Vi behåller den klassiska logotypen, men har låtit renodla och finputsa den till en ordbild som ska fungera i alla dagens tänkbara sammanhang.
Dessutom har vi låtit ge liv åt ordbildens grundformer genom att animera logotypen, vilket mjukar upp och bidrar till en dynamisk identitet. Kontakta Bjerkings marknadsavdelning för att få tillgång till denna.
Den senast Lila logotypen får nu återgå till sin Svarta och Vita färg och utgöra de primära logotyperna. Dessutom finns möjlighet att använda den i Mörk-, Mellan-, Ljus- och Vitgrå beroende på applikation och sammanhang. På så sätt kan vi variera hur påtaglig logotypen ska vara – allt ifrån kontrastrik med Svart logotyp på vit bakgrund (och vice versa) till betydligt mer diskret i exempelvis Vitgrå på Ljusgrå bakgrund. Tänk dock på att i sammanhang då vi vill vara tydlig med att Bjerking är avsändaren också ser till att jobba med hög kontrast.
När vi ska lägga logotypen direkt på en bild använder vi alltid den Vita eller Svarta varianten.
Logotypen är unik, och specialanpassad, och ska därför inte manipuleras eller användas på andra sätt än angivna i detta och kommande kapitel. Låt inte heller andra element störa inom ordbildens närhet, detta genom att ta hänsyn till dess friyta enligt nedan.
Symbol
Vår symbol utgörs i all enkelhet av logotypens första karaktär – b. I vissa fall kan det vara användbart att använda och förstärka symbolen, t.ex. i ett digitalt sammanhang som favicon eller bara som ett dekorativt element och komplement till logotypen på en t-shirt.
Symbolen bör främst användas i de fall namnet Bjerking finns utskrivet i närheten av den, alternativt då logotypen syns på ett annat ställe i applikationen.
Färger
Bjerkings färgsystem består av Grundnyanser, Vitt, Tints samt Accenter.
Grundnyanserna fungerar som, vilket namnet antyder, grundfärger i vår visuella identitet. Vitt spelar också en central roll för att skapa luft och lätthet i applikationer. Dessa nyanser kan förutom opaka användas med 80, 60 och 40% opacitet på bilder med mera.
Tints används för att skapa mjukhet i färgsystemet. Dessa färger kan t.ex. användas för att färga in plattor i en layout, men bör inte brukas i riktigt lika stor utsträckning som Grundnyanserna och Vitt. Våra Tints kan också användas med opacitet enligt Grundnyanserna.
Accenternas huvudsyfte är att skapa karaktär genom att accentuera i en layout. Dessa färger använd sparsamt men effektivt, exempelvis i rubriker då övrigt innehåll känns en smula blekt, eller då man önskar förstärka en text i en annons.
Färghierarki
Grundnyanser
Svart
HEX
RGB
CMYK
PMS
#000000
0, 0, 0
0, 0, 0, 100
3
Mörkgrå
HEX
RGB
CMYK
PMS
#504c4a
80, 76, 74
61, 55, 56, 46
2336
Mellangrå
HEX
RGB
CMYK
PMS
#8c8886
140, 136, 134
41, 34, 34, 11
2332
Ljusgrå
HEX
RGB
CMYK
PMS
#d2cecc
210, 206, 204
24, 17, 15, 0
Cool Gray 4
Vitgrå
HEX
RGB
CMYK
PMS
#f0ecea
240, 236, 234
10, 7, 5, 0
Cool Gray 1
Vit
HEX
RGB
CMYK
#ffffff
255, 255, 255
0, 0, 0, 0
Tints
Grön
HEX
RGB
CMYK
PMS
#b4cdcd
180, 205, 205
36, 0, 15, 20
7464
Gul
HEX
RGB
CMYK
PMS
#ffe6b4
80, 76, 74
0, 4, 38, 0
7401
Rosa
HEX
RGB
CMYK
PMS
#e6c8c8
230, 200, 200
1, 22, 7, 0
503
Accenter
Blå
HEX
RGB
CMYK
PMS
#0f7dd7
15, 125, 215
85, 0, 8, 0
801
Orange
HEX
RGB
CMYK
PMS
#ff5500
255, 85, 0
0, 85, 95, 0
Bright Red
Lila
HEX
RGB
CMYK
PMS
#9e007e
158, 0, 126
38, 100, 0, 6
2415
Typografi
Vår typografi består av familjen Italian Plate No2 Expanded. Detta typsnitt använder vi i så stor utsträckning som det är möjligt, men främst i externa sammanhang som i annonser, trycksaker, på webben och i olika utställningsmaterial.
Italian Plate är en mjuk cirkulär sans serif och fungerar bra i såväl rubriker som brödtext. Den kontrasterar fint till logotypens kantiga grundformer, och gör sig bra i allt ifrån rubriker satta i Bold, till brödtext i Medium eller Regular. Vikterna Light och Thin används främst som alternativ till Bold i rubriker.
I Officesammanhang, som i exempelvis PowerPoint och Wordmallar, använder vi istället Arial eftersom det finns som standartypsnitt i alla system. Vi använder främst Arial Regular, både i rubriker och brödtext, och använder Bold enbart då vi vill accentuera text eller som styckesrubriker i brödtext.
Italian Plate No2 Expanded är framtaget av Playtype och finns att köpa på denna sida. Här finns också fler skärningar av typsnittsfamiljen.
Exempel Italian Plate
Exempel Arial
Mönster
Logotypens grundformer, och den rörelse vi adderat till den, skapar utgångspunkten för Bjerkings mönster. Därför är också mönstret vertikalt orienterat, och är tänkt att skapa djup och rörelse i applikationer när så önskas.
Mönstret finns i två olika varianter, beroende på bakgrund och sammanhang; antingen med Grundnyansernas olika grå färger, eller i Vitt där formerna har olika opacitet. Den Grå varianten används på svart eller vit bakgrund, medan den Vita varianten används mot Tintade färgplattor eller bilder.
Idén med mönstret är att det ska kunna användas som det är i sin helhet, eller genom att man gör mindre utsnitt i det, t ex enligt exemplen nedan.
Tänk på att inte överanvända mönstret, identifiera ett eller ett fåtal ställen per applikation där det kan ha mest visuell nytta. Om det inte finns en given plats för mönstret ska det inte heller tvingas in i en applikation.
Bjerkings mönster är unikt framtaget utifrån logotypen grundformer, och ska därför inte manipuleras eller försöka återskapas på egen hand.
Kontakta kommunikation@bjerking.se för att få tillgång till mönstret eller om du har frågor kring hur och var mönstret ska användas.
Layout
Vårt layoutsystem bygger även det på logotypens grundformer och dess rörelse, men till skillnad från mönstret är layoutsystemet horisontellt orienterat. Detta för att kunna skapa funktionella och dynamiska layouter.
Tanken med det generella layoutsystemet är att det ska vara ett dynamiskt verktyg där plattorna hjälper till att strukturera och separera text, bild och annan information i olika sammanhang. Förutom de rent praktiska egenskaperna bidrar plattorna i systemet även till att skapa rörelse, dynamik och lekfullhet.
Beroende på applikation använder vi oftast två till tre plattor i en layout, och förskjuter de enligt varannanprincipen nedan. Tänk på att inte överanvända de förskjutna plattorna i layouten. Lösningen används i första hand på framsidor, men mer sparsamt i inlagor.
För att vägledas i skapandet av en layout utgår vi från en enkel Grid, som också guidar i hur vi placerar rubriker, underrubriker och textmassor. För att enkelt kunna jobba med plattor, tillsammans med övriga element, har vår Grid dubbla marginaler – en yttre för plattor, och en inre för text. Plattornas maxbredd tangerar den yttre marginalen, men kan också med fördel vara kortare när tillfälle ges.
För brevpapper och visitkort används en anpassad Grid, eftersom vi inte jobbar med plattorna i dessa.
Print & digitala applikationer
Brevpapper & visitkort
Bilder
Det tongivande layoutsystemet låter oss vara relativt generösa och fria när det kommer till vilka typer av bilder och bildmanér vi kan jobba med. Vi har inte alltid möjlighet, eller ens tillåtelse, att påverka eller manipulera projektbilder då bildrättigheterna ägs av annan part. Det är ändå viktigt att tänka på att jobba så sammanhållet som möjligt manérmässigt.
Vi har skapat några grundkriterier som vi bör förhålla oss till vid framtagandet av nya bilder, eller då vi har möjlighet att justera känslan i existerande. Läs mer om detta under respektive bildkategori nedan.
Oavsett om vi jobbar med existerande bilder, eller vill ta fram nytt material, ligger fokus innehållsmässigt på Människor och Projekt.
Människor
I denna kategorin vill vi sätta fokus på människor. Såväl de personer som utgör Bjerking som företag, som de människor som ska använda, leva och verka i de miljöer vi är med och skapar. Människor som verkar tillsammans, internt och externt.
Tänk på att:
Personalfoton gärna får tas med studiokänsla tillsammans med naturligt ljus, där t.ex. bakgrund eller annan rekvisita kan vara infärgad i någon av våra Tints.
Förmedla en okonstlad och naturlig känsla när vi tar/köper bilder av människor i övriga miljöer.
Vara generös i fokusomfånget då tillfälle ges, låt gärna delar av omgivningen bidra till atmosfär och känsla.
Våra bilder ska kännas varma och dra mer åt det omättade hållet.
Låta begreppet "Tillsammans" vara ledordet när vi porträtterar oss själva och andra.
Projekt
I den andra kategorin fokuserar vi på våra framtida, aktiva samt genomförda projekt. Genom att arbeta både inspirerande och dokumenterande skapar vi en rik och mångskiftande bank av bilder som kan användas i olika sammanhang.
Tänk på att:
När vi tar stämningsbilder av aktiva och genomförda projekt alltid sträva efter att hitta spännande och intressanta vinklar och utsnitt.
Vi i dokumentation för våra case jobbar med en mer tydlig och okonstlad komposition. Om möjligt rakt framifrån och/eller på ett sätt så att ett objekts vertikala linjer bibehålls.
Våra bilder ska kännas varma och dra mer åt det omättade hållet.
Applikationer
Nedan följer en sektion i vilken exempel på hur de olika delarna i identitetens verktygslåda kan användas, i allt från visitkort och brevmallar till mässmontrar och profilmaterial.
Även under avsnittet "Kommunikationskoncept" finns applikationsexempel, här med fokus på extern kommunikation.
Kommunikation
Omtänkare
För ett samhälle i förändring
Vad är utveckling om inte möjligheten och modet att se på tillvaron med nya ögon. Att testa nya vägar och omfamna nya perspektiv…
Omtanke är att bry sig, visa hänsyn, respekt, sörja för någons behov. Men begreppet rymmer även reflektion, eftertanke och överväganden.
På så vis är Bjerking ett företag av “omtänkare” som utvärderar, tänker nytt och framåt för en bättre tillvaro, idag och imorgon.
Som koncept säger det mycket om vilka vi är, vad vi står för och hur vi agerar – som medarbetare och tillsammans som ett företag med fokus på det bästa samarbetsklimatet för hållbara lösningar.
Tänk, att få vara en omtänkare – empati, tanke och handling i ett paket. Det är en unik och kreativ språngbräda som kan ta oss högt och långt i en bransch där många följer varandra.
Vilka vill vi nå?
Vår kommunikation ska engagera alla målgrupper
Bjerking ska vara ett medvetet och tryggt val för kunder, medarbetare och partners som vill vara med och utveckla samhället.
Vi riktar oss till beslutsfattare och påverkare med inflytande över frågor kring stadsplanering, byggprocesser och regional utveckling.
Vi ska hålla koll på, attrahera och behålla medarbetare som vill bidra och göra skillnad för en bättre vardag och hållbar framtid.
Vi riktar oss även publikt för att driva våra frågor och vara en aktiv part med tydliga perspektiv i samhällsutvecklingen, lokalt och regionalt.
Att tänka på
Övergripande riktlinjer för kommunikationen
För att bli framgångsrika med vår kommunikation och lyckas förmedla vårt koncept behöver vi tänka på att:
Kommunicera enhetligt i alla kanaler.
Vara konsekventa och tydliga med vår berättelse och budskap.
Använda vår visuella identitet rätt.
Kommunicera internt för att skapa stolthet, riktning och säkerställa att alla medarbetare känner sig som stolta och viktiga ambassadörer.
Vad vi vill uppnå med våra kanalval
Bjerking ska vara ett medvetet och tryggt val för kunder, medarbetare och partners som vill vara med och utveckla samhället.
Ökad kännedom
Dialog och kunskapsdelning
Stärkta relationer och lojalitet
Employer branding
Uppfattas som nytänkande
Närvaro i den offentliga debatten
Bjerkings språk och tonläge
Med omtanke som ledstjärna vill vi inspirera och engagera vår publik till samarbete och dialog. Bjerking vill uppfattas som en erfaren aktör med tydliga perspektiv på en bättre vardag och hållbar utveckling. Det återspeglas i vårt språk och tonläge som är:
Tryggt
Vi är grundade i vår professionella expertis och vårt perspektiv på branschens och samhällets utmaningar.
Ledigt
Vi håller en samtalston och kommunicerar på ett enkelt och meningsfullt sätt, aldrig över huvudet på vår publik.
Inbjudande
Vi är lyhörda, delar kunskap och inspirerar vår publik till dialog och samverkan.
Tänk på att:
- Vi talar direkt till mottagaren
- Vi använder begrepp som du, vi och oss
- Vi lever oss in i människors vardag
- Vi är aktiva och kommer till saken
- Vi är både konkreta och visionära
- Vi är ödmjuka, aldrig skrytsamma
Exempel på tonläge och uttryck
Vi omtänker framtiden tillsammans
På Bjerking jobbar vi för hållbara lösningar på komplexa problem som förbättrar vår gemensamma miljö. Från trafikplanering och energieffektivisering till tryggheten där du bor. Vad tycker du är viktigt? Läs mer om oss och tyck till på bjerking.se
Jag omtänker historien
Att lyssna till medarbetarnas och besökarnas behov var en viktig del av mitt arbete som projektledare när vi projekterade och uppgraderade el, belysning och tele i Carolina Rediviva i Uppsala, Sveriges äldsta universitets-bibliotek. Vad tycker du är viktigt framåt? Läs mer om oss och tyck till på bjerking.se
Jag omtänker sjukvården
Som projektledare av fastighetsautomation är jag en del av Europas största och Sveriges största byggprojekt – Nya Karolinska i Solna. Ett medicinskt centrum med fokus på forskning och specialiserad sjukvård. Läs mer om oss och våra projekt på bjerking.se
Vi omtänker kulturlivet
På Bjerking samarbetar vi för att skapa goda förutsättningar i vår offentliga miljö. Bland annat genom installationer för värme och ventilation i Stockholms konserthus med minimal påverkan på verksamhet och besökare. Vad tycker du är viktigt? Läs mer om oss och tyck till på bjerking.se
Hur omtänker du vardagen?
Uppsala växer och i Södra staden planeras på sikt för upp till 25 000 nya bostäder. Var med och gör skillnad genom att tycka till om vad du anser är viktigt på bjerking.se
Välkommen till en värld av omtänkare
På Bjerking gör vi skillnad i tanke och handling. Vi är Sveriges äldsta medarbetarägda teknikkonsultföretag med fokus på utveckling och samarbete. Tillsammans tänker vi framåt och utvecklar lösningar för några av de mest intressanta projekten i Mälardalen.
Kontakt
Helena Berg